وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

وب نوشته های یک سرامیست
وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

با توجه به درخواست های مکرر دوستان، به مرور برای همه لینک ها، لینک دانلود کمکی ارائه می شود.
درصورت وجود مشکل در لینک دانلود هریک از فایل، در نظرات اعلام کنید تا بررسی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برخی از پست های قدیمی، نیاز به بروزرسانی دارند. به تاریخ ارسال پست دقت نمایید /


لطفاً در نظرات خصوصی، درخواست ارسال کتاب یا پاسخ تفصیلی به موضوعی خاص را مطرح نکنید.
تأکید می کنم : امکان پاسخ گویی مستقیم در نظرات خصوصی نیست.
باید از ای میل استفاده کرد که بعید میدونم وقت و حوصله کنم و فقط در موارد خاص جوابگو خواهم بود. تا اونجایی که بتونم در خود مطالب وبلاگ و پاسخ به نظرات در خدمتتون هستم .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این وبلاگ کاملاً شخصی است. در نقل مطالب علمی، فیلم ها و اسلایدها، به منبع اصلی مطلب اشاره شده است و به حقوق مؤلف یا مترجم احترام گذاشته می شود.
سایر مطالب، برای اولین بار ارائه می شود و انتظار می رود در نقل یا استفاده مستقیم، به منبع اصلی ارجاع داده شود.

____________________________________

تماس مستقیم :
ceramic.blog@gmail.com
____________________________________

به دلیل مشکلات کاری و شخصی، وبلاگ دیرتر بروز می شود. با این وجود قسمت نظرات و ایمیل بررسی و پاسخ داده می شود.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آخرین نظرات

پـیـوندهای روزانـه

نرم افزار آنالیز پراش پرتو ایکس یا xpert high score یکی از مفیدترین و مهم ترین نرم افزارهای استفاده شده در مهندسی مواد و برخی دیگر از رشته ها همچون شیمی، فیزیک، زیست شناسی و رشته های مهندسی دیگر است.

در شناسایی فازی مواد، از کارت های ICCD استفاده می شود که پیش از این بصورت دستی بررسی می شدند. کار اصلی این نرم افزار، استفاده راحت تر و سریع تر از این کارت ها با دسته بندی و اطلاعات مفید آن است.

نرم افزار آنالیز xrd

شرکت Analytical X-ray Company این برنامه را برای سیستم عامل ویندوز طراحی و ارائه کرده است. واحد تحقیق و توسعه این شرکت، علاوه بر روش XRD ، روی روش و آنالیز XRF نیز برنامه هایی داشته است.

باتوجه به اینکه دانلود این برنامه یکی از مهم ترین درخواست های دانشجویان مهندسی مواد و سایر رشته ها بود، این برنامه رو در دو فایل 130مگابایتی و 170مگابایت آپلود شده است. در پست آینده، آموزش این نرم افزار با استفاده از فیلم های آموزشی و برای اولین بار ارائه خواهد شد.

آخرین نسخه از نرم افزار  Xpert HighScore :

دانلود رایگان نرم افزار آنالیز پراش اشعه ایکس XRD HighScore Plus 3.0.5 + PDF2 2013

ادامه مطلب :

آخرین ورژن این برنامه در سایت شرکت Analytical X-ray Company، در اینجا آورده شده است.
تعیین فازهای تشکیل دهنده و بررسی فازهای مختلف به لحاظ شکل ساختاری، زاویه و شدت پیک ها، آنالیز کریستالوگرافی و برخی محاسبات ساختاری از جمله ی امکانات این برنامه است.

درهرحال، نسخه v1.0d این برنامه برای سال 2003 ، در این پست برای دانلود ارائه شده است.

آنچه که باید اضافه کنم، این است که ایندکس PDF2 برای این برنامه موجود و قابل دستیابی است. علاوه بر آن، محققان و دانشجویان زمان استفاده عملی متوجه خواهند شد که برخی از فازهای شناسایی شده در مقالات بروزتر، در ایندکس این برنامه موجود نیست. دلیل اصلی آن، بروز شدن کارت های ICCD می باشد که برنامه قادر به اضافه کردن نیست. برای دسترسی به این فازهای شناسایی شده، بصورت دستی اقدام کنید.

برنامه در دو لینک جدا از هم قابل دانلود است :

لینک دانلود یک (فایل PDF2)      |   لینک کمکی

لینک دانلود دو (فایل high score)      |  لینک کمکی

رمز فایل ها : ceramic.blog.ir

پ ن : به دلیل درخواست های مکرر، لینک های کمکی اضافه شدند.

پانوشت :

دوستانی که در بررسی و شناسایی با نرم افزار xpert مشکلی دارند، می تونند بفرستند، تا اگه کمکی از دستم برمیاد، براشون انجام بدم.

لطفاً آدرس آپلود شده را قرار بدین تا برای بقیه هم بتونه کمکی باشه.

دوستان، در پیام خصوصی مشکل یا مطلبی را عنوان نفرمایند، چون امکان پاسخ گویی به پیام خصوصی نیست و  از طریق ایمیل فرصت پاسخگویی ندارم /

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این پست را هم ببینید :

آموزش نصب و استفاده از نرم افزار آنالیز پراش پرتو ایکس XRD + دانلود فیلم آموزشی / (اختصاصی)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این پست را هم ببینید :

معرفی و دانلود نرم افزار Xpert Highscore Plus + فیلم های آموزشی /

نظرات  (۱۳۵)

سلام . کمک شایانی به ما کردید.خدا به دانش شما بیفزاید.برایتان سلامتی و موفقیت آرزومندیم.
با سلام و وقت به خیر. من موقع وارد کردن فایل(با هر فرمت) با این خطا مواجه میشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
Could not import the file
سلام وقتتون بخیر
عذرمیخوام اگه ما فایل سیف یه نمونه رو( برا عملیات ریتولد) تو سایت کریستالوگرافی پیدا نکنیم، یعنی اونجا وجود نداشته باشه، چطور میتونیم خودمون براش درست کنیم. از نرم‌افزار اکسپرت یا نرم افزار دیگه ای این امکان وجود داره؟
پاسخ:
نشنیدم تا بحال /
با سلام
نتایج xrd v رو آزمایشگاه برام فرستاده ولی با نرم افزار باز نمی شه. ممکنه راهنمایی بفرمایید
پاسخ:
فرمتش رو چک کنید
با سلام
خیلی ممنون از سایت خوبتون
میخواستم بپرسم آیه میتونیم بگیم در نمودار xrd یک نمونه کدام پیک مربوط به عنصر si هست؟ ماده ای که ازش آنالیز گرفتم زوئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت ست. و زئولیت را سیلیس زدایی کردم و دوباره آنالیز گرفتم و برای تحلیل پیک ها که کاهش پیدا کرده اند میخواهم بدانم کدام پیک مربوط به Si است.
تشکر
۲۲ آذر ۹۷ ، ۲۳:۳۹ برنا نجات
سلام و خداقوت
ممنون از اینکه دانشته هاتون رو در اختیار میگذارید

تمام زاوایه های مربوط به Ti2AlC رو میخواستم، چطوری میتونم بدست بیارم، سپاس فراوان اگر راهنمایی بفرمایید.

سلام وخسته نباشید
فایل هایی که از اپراتورxrdگرفته ام با فرمت RAD/ASC/RTF/TXT هستند و با کمک نرم افزار HighScore نمی تونم این ها رو باز کنم، چه راهی وجود داره؟
لطفا راهنمایی کنید.
سلام
ببخشید فایل esg در این نرم افزار آنالیز xrd قابل دسترسی می باشد؟؟؟
با تشکر
سلام علیکم
رشته من مهندسی مواد نیست اما یه توفیق اجباری پیش آمده که کارم بی ربط با این رشته نیست-درخاست من اینه که دوتا ماده دارم، میخام کریستال ها یا اصطلاحا فازهاش مث آلفا، بتا و گاما و... تعیین کنم. سوال:1آیا باید از تست xrd استفاده کنم؟2- آیا بعد از تست و گرفتن نتایج میشه فازها را تشخیص داد؟ یا نه به نرم افزار احتیاج است؟3- هر کدام از فازها مث آلفا و بتا و.... دارای ویژگی های فیزیکی از قبیل دانسیته و دمای تجزیه و... است آنها را چطور بدست بیارم؟
سلام من چطور میتونمKالفا2 رو حذف کنم
سلام ممنون از سایت خوب شما
من در باز کردن فایل های ASC مشکل دارم در صورتی که فایل CAF را باز میکند
من چی کار کنم ؟؟؟؟
سلام. خوبید؟ مجددا از اطلاعات عالی که در اختیار همه گذاشتید تشکر میکنم.
سوالی از خدمتتون داشتم.در محاسبه ضریب نسبی بافت RTC باید شدت پیک های ماده رفرنس یا استاندارد رو داشته باشیم. چرا در PDF هر کارت ارتفاع پیک های رفرنس رو نیاورده؟ فقط درصد داده.
از کجا باید ارتفاع پیک های ماده استاندار رو بدست آورد؟
سلام اقای مهندس

بابت از اطلاعات و توضیحات و فیلم های آموزشی تون یه دنیا ممنون

خیلی خیلی برای من و دوستانم با ارزش و مفیده

در این شرایط که حتا اساتید راهنما کمک علمی نمیکنن این آموزشهای شما برامون راهگشاس.

از خدمتتون یه سوالی داشتم اگه جواب بدید خیلی محبت کردید.

میشه بفرمایید آیا میدونید اگه pdf یه فاز رو نداشته باشیم اونو از کجا میشه دانلود کرد؟

مثلا من فاز بین فلزی Ni3W رو هر چی در نرم افزار میگردم نیس.

فاز NiW هس ولی Ni3W نیس.

این pdf ها رو باید چطور تهیه کرد؟
پاسخ:
پاسخ داده شد /
۲۳ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۸ مهراب شین
با سلام چگونه یک فایل xyd نمودار پراش اشعه ایکس را برای تنظیم در مقاله در نرم افزار اکسل رفع اشکال کنم؟
آخه وقتی در اکسل آن را باز می کنیم اولا داده ستون در سمت راست و نمودار چپ به راست شده .
و دوم این که داده های محور افقی با سه رقم اعشار است که معمولا با یک رقم اعشار باشد . آیا باید تک به تک داده های محور افقی را به صورت دستی گرد کرد یا راه آسان تری است؟
سلام.فایل xrd من پسوند dat داره ومتاسفانه برنامه نمیتونه آن را بخواند.لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
سلام.
از آزمایشگاه فرمت های دیگر رو بخواهید /
سلام
چطوری می تونم نمودار رو از xpert به word منتقل کنم؟
پاسخ:
سلام.
انتقال به اکسل که توضیحش داده شده ، از اکسل به بقیه برنامه های آفیس هم هکذا .
سلام میخواستم ۸ نمونه آنالیز xrdبراتون بفرستم لطفا اگه وقت دارین ایمیلتون رو بدید که براتون ارسالشون کنم و هزینه رو هم بعد بفرمایید.
پاسخ:
پاسخ داده شد /
سلام
خسته نباشید‌. دوتا سوال داشتم:
۱-شدت قله ی اصلی رو چجوری تو نرم افزار پیدا کنم؟
۲-شما استاندارد راستای صفحات میلری که عنصر پالادیوم رشد میکنه رو دارین؟
پاسخ:
سلام و وقتتون بخیر .

متاسفانه وبلاگ بدلایل کاری و نداشتن وقت کافی، بروز نمی شود.
چندین کانال تلگرامی و البته وبسایت هایی هستند که بهتر میتونند کمک کنند. لطفا سرج فرمایید.
پوزش /

شهریور 98

__________________________

استاندارد صفحات میلر رو از کتاب های مرجع کریستالوگرافی بگیرید.
سلام
دیتا ها رو در فایل اکسل بهم دادن.فرمت رو به asc تغییر دادم ولی درست در برنامه باز نمیشه.راهنمایی کننید لطفا
سلام میشه وقتی میگن شماره کارت xrd رو بفرماییدxrd
م کنید منظور چی هستش و باید چه چیزی رو بنویسیم؟
سپاسگزارم
پاسخ:
کارت ICCD که هم از خود تب سرچ در برنامه اکسپرت دسترسی دارین و هم اینکه مقالات هم شماره کارت ها رو می نویسند.
سلام چرا من وقتی میخام داده هام را سیو کنم تا بتونم به اکسل منتقلشون کنم فقط داده های محور طول ینی دوتتا سیو میشه؟! اداده های محور عرض ینی شدت پیک ها منقل نمیشن؟!
سلام تحلیل الگوی پراش به روش ریتولد رو میخوام انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام وقت به خیر ...

دیتاهایی که من از متصدی گرفتم با پسوند txt هستش و وقتی پسوند رو تغییر میدم به پسوندهای قابل خوندن برای اکسپرت برام باز نمیشه ! در حالی که دفعات پیش با تغییر پسوند به asc باز میشدن ! پسوند های raw - uxd رو امتحان کردم و همچنان باز نشد !
ممنون میشم راهنماییم کنید :)
salam
man 2 ta pattern diffraction daram, mitunin baram interpration esho bedin?
ba hazine
mamnoon
۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۶ عارفه نقی زاده
سلام ببخشید من یک انالیز xrd انجام دادم ولی فایلی که برای من فرستادندد یک فایل اکسل هست و یک فایل که پسوندش RD. هست چگونه باید تحلیل کنم و از چه نرم افزاری استفاده کنم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید؟
پاسخ:
سلام.
از فایل اکسل برای رسم و .... میتونین استفاده کنین.
فرمت *RD رو برنامه اکسپرت باز میکنه و میتونین آنالیز کنین /
با سلام. آیا من میتونم با اکسپرت الگوی رفرنس ماده ای رو بیارم نگاه کنم؟ اگر جواب مثبت است چگونه؟
پاسخ:
سلام.
بله. گزینه سرچ دارید. یا از طریق ترکیب، فرمول شیمیایی و .... یا کد ماده و یا .... .
الان به برنامه دسترسی ندارم ولی فکر کنم تب Treatment بوده باشه.
سلام pdf راجع به نحوه اندازه گیری اندازه ذره توسط expert دارین ؟
ممنون میشم
با سلام
من دو طیف xrd دارم می خواستم ببینم می تونید برام تفسیرش کنید؟ هزینش چقدر میشه؟
پاسخ:
از طریق ایمیل /
با عرض سلام
من یه سری داده XRD دارم. امکانش هست در تحلیلش کمک کنید؟
پاسخ:
شروع کنید، مشکلتون رو بیان کنید /
سلام چطوری میتونم از ایندکس PDF2 توی نرم افزار استفاده کنم که مواد روشناسایی کنه؟؟؟
پاسخ:
سلام.
ایندکس معمول و دردسترسش همون PDF2 هست که باید بارگذاری کنین /
سلام
به من دادهای XRD به صورت فایل excel داده شده هرچی پسوندشو به asc تغییر میدم بی فایدست فایلم باز نمیشه
میشه راهنمایی کنید خیلی مهمه
پاسخ:
فرمت اکسل توسط نرم افزار خوانا نیست و قابل تبدیل مستقیم هم نیست.
با سلام و احترام
من یه نمونه اکسید سرب دادم برام XRD گرفتند. الان چیزی که هست می خواستم بدونم چطوری به صورت مستند بتوانم تعیین فاز (آلفا-بتا) بکنم؟
نرم افزاری هست که این کار را بکند؟
نرم افزار Xpert ورژن بالاتر از یک به صورت رایگان برای دانلود هست؟
ممنون از همه چیز
پاسخ:
سلام.
ورژن 3 رو رایگان میتونید دانلود کنید.
در اینترنت سرچ کنید به فارسی ، میاره براتون.
درخصوص نمونه هم، کارت آلفا و بتا رو پیدا کنید و تطبیق دهید.
من نمونه محصولم را به نرم افزار دادم ولی مشکل این است که چون یکی دو تا فاز عمده ( مخصوصا سیلیس دارها ) در دیتابیسی که شما گذاشته اید مقدار RIR ندارد محاسبه نیمه کمی تحویل نمی دهد . شما می دانید از کجا می شود این مقادیر را پیدا کرد و چطور میشه در دیتا بیس اصلاحشان کرد ؟
من فیلم ها رو دانلود کردم و رمز رو وارد میکنم ولی میگه فایل معیوبه؟!
پاسخ:
چک شد/ مشکلی ندارند.
سلام من PDF2 سال 2016 رو میخوام اگه دارید ممنون میشم توی سایتتون قرار بدید.
از سایت خوبتونم سپاس گذارم.
یا حق
پاسخ:
سلام و ممنون.
دسترسی ندارم /
سلام
اگه بخایم مقادیر ثابت نمونه آزمایش شده رو نمودارشو رسم کنیم باید چیکار کرد از خود نرم افزار باید انجام داد؟
ممنون
پاسخ:
از نرم افزارهایی مثل اوریجین یا اکسل استفاده کنین.
رسم نمودار با خود اکسپرت چندان کارآیی ندارد.
۱۲ دی ۹۵ ، ۱۸:۵۱ امیرمحمد
سلام
من نمونه ای دارم که متاسفانه با هیچ الگوی از پیش تعریف شده ی نرم افزار مطابقت نداشته و برای آنالیز دچار مشکل شدم. چطور میتونم تصویر رو براتون ارسال کنم؟
پاسخ:
سلام.
ایمیل کنید .
سلام، اگه بخوایم کارتهای جدید از مشخصا مواد به فایل PDF قبلی اضافه کنیم راهی هست؟
من با نویسنده یکی از مقالات خارجی تماس گرفتم و ایشون مشخصات یه سری اط ترکیبات که نداشتم رو برام فرستادن پسوند فایل cif هست اما نمیتونم به اطلاعات قبلی نرم افزار اضافه کنم
لطفا اگه روشی وجود داره راهنماییم کنید
توی انجام آزمایش xrd انتخاب آند متریال به چی وابسته است. من یک آزمایش از نمونه برام انجام دادن آند متریالی که برای من انتخاب کردن کبالته علت آن چیست؟
ب
پاسخ:
سلام.
جنس تارگت، بیشتر از مس و یا فلزات دیگری مثل مولیبدن و کبالت و کروم و تنگستن و ... است.
طول موج و شدتش، وابسته به جنس آند دارد.
انتخاب نوع مواد بسته به کاربرد دستگاه موردنظر است.
سلام آیا فیلم آموزشی صدا ندارد؟ یا لپ تاپ ما اشکال دارد؟
پاسخ:
بی صدا هستند.

در معرفی ورژن جدید برنامه در لینک بعدی ، فیلم های زبان اصلی هم هستند.
سرچ فرمایید ، در یوتیوب فیلم زبان انگلیسی با صدا هم پیدا می کنید.
سلام
برای محاسبه اندازه بلورک پارامتر B پیست ؟ من در مقالات متعدد سرچ کردم اما متوجه نشدم .
یا برای محاسبه دستی منظور از نیم پهنای قله پراش همان پارامتر FWHM است ؟
سلام
برای محاسبه اندازه بلورک پارامتر B چیست ؟ من در مقالات متعدد سرچ کردم اما متوجه نشدم
یا برای محاسبه دستی منظور از نیم پهنای قله پراش همان پارامتر FWHM است ؟
سلام
ببخشید برای محاسبه اندازه بلورک B چه پارامتری هست ؟
و یا اگر دستی بخواهیم حساب کنیم نیم پهنای قله پراش همون پارامتر FWHM است ؟
سلام . من آخرین ورژن xpert از سایت شما دانلودکردم ولی اصلا اجرا نمیشه در حالیکه ورژن قدیمی را دانلود کردم و راحت اجرا شد . چه کار کنم که نسخه جدید اجرا بشه؟
پاسخ:
ورژن قبلی رو که حتماً پاک کنید. از درایو C کش مربوطش رو هم پاک کنین .
قاعدتاً نباید مشکلی باشه/
بفرمایید دقیقاً چه اتفاقی میفته ؟!
سلام میخواستم بدونم درصد فازهای فریت و... چجور میشه محاسبه کرد؟
سلامشما میتونین بلورینگی رو محاسبه کنین؟ با هزینش هم مشکلی ندارم
پاسخ:
محاسبه این روش از طریق نرم افزار دقیق نیست.
از روش اولبرگ - استریکلر استفاده کنید.
اگر کارتون شیشه است ؛ اینجا را ببینید.
درخصوص سفارش، ایمیل بزنید /
سلام ببخشید من یه فایل XRD دارم میخواستم بدونم امکانش هست برام تفسیرش کنین؟
پاسخ:
خودتون تلاش کنین.
کار سختی نیس
با سلام
من xrd برای نمونه ای حاوی نیکل و مس گرفته ام که پیک های نیکل و مس دقیقا بر روی هم منطبق شده اند. حال 2 سوال دارم که ممنون میشم اگه جواب بدید:
1- در نتایج نوشته است که مقدار احتمالی نیکل را 70 درصد اعلام کرده است. سوالم اینه که این مقدار احتمالی رو با چه فرمول یا منطقی مشخص کرده است؟
2- سوال دومم هم اینه که نمونه ای از xrd نیکل نیاز دارم اگه کسی انجام داده یا داره ممنون میشم برام بفرسته.
سپاسگزارم
پاسخ:
سلام.
اگر کاملاً همپوشانی دارند، صرفاً از طریق پراش اشعه ایکس (xrd) ممکن نیست .
دقیقاً چه تستی گرفتین و چه نتیجه ای داده ؟!!!

بر فرض اینکه شناسایی از طریق فقط xrd بوده و مشکلی در یافتن شدت پیک های اصلی هر دو فاز نباشه، با رابطه ساده نسبت بین شدت های پیک اصلی، درصد رو پیدا می کنن که اصلاً دقت کامل هم نداره. ولی در دوفازی ها دقتش بالاتر هست.

برای سوال دومتون هم کارت خود نیکل رو تو نرم افزار ببینید.
من یه فایل xrd دارم میخواستم وایم تفسیر کنید لطفا.انجام میدید؟
پاسخ:
ایمیل کنید .
سلام
من آنالیز xrd را روی نمونه ام که ساختار هگزاگونال (HCP) داره انجام دادم ولی خروجی آ«الیز برای صفحات کریستالی با اندیس های سه تایی هست . مثلا(110) در حالی که باید به صورت چهارتایی باشن. آیا راهی هست که بتونم اندیس های چهارتای رو بدست بیارم
سلام
ممنون بابت فایلی که گذاشتید
متاسفانه زمانیکه که می خوام PDF2را به نصب نرم افزار اضافه کنم خطای زیر را میده
the ICCD files could not be found in folder" G:\ final paper\XRD\amozesh\PDF2
راهنمایی بفرمایید چه کار کنم تا این مشکل برطرف بشه
با کمال تشکر
پاسخ:
بعضاً این مسئله پیش میاد.
جای فایل رو عوض کنید و یا دوباره نصب و اتچ کنید.
با سلام
من نمی تونم برنامه را رود لب تاب نصب کنم. ایراد 1929 می گیرد و میگوید فایل cabinet موجود نیست.
ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.
پاسخ:
برنامه و دیتابیس مشکلی ندارند. چک شده است.
هیستوری و ... رو از C پاک کنین و دوباره نصب کنین.
سلام و با تشکر از راهنمایی هایتان
در ریوایز مقاله از من خواستند که الگوی استانداردها را قرار دهم. با توجه به اینکه ترکیب کامپوزیتی هست، بعد از شناسایی روی هر پیک ترکیب مورد نطر را نوشته ام . چطور می تونم با نرم افزار اکسپرت الگوی استانداردها را قرار دهم؟ آیا اصلا قابل ارائه در مقاله هست؟
من مقاله ای به این صورت ندیده ام
ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید
با تشکر
پاسخ:
سلام.
متوجه نشدم !
شما ترکیبی کامپوزیتی دارین که بعنوان مثال شامل 5 فاز هست .
میتونین الگوی هر 5 فاز رو زیر هم و پایینش الگو پراش خودتون رو قرار بدین و شناسایی رو نشون بدین.
من اینو فقط برداشت کردم !
با سلام

اگر در دو نمونه که تحت آزمایش XRD قرار گرفته اند، شدت پیک مربوط به فاز آلفا در یکی بیشتر از دیگری باشد، آیا میتوان گفت مقدار فاز آلفا هم در آن نمونه بیشتر است؟
آیا شدت پیک ارتباط مستقیم با مقدار فاز دارد؟
پاسخ:
صرفاً نه .
باسلام
میشه نمونه هایی رو ک با دستگاه x-ray apparatus گرفته میشه رو با x-pert تحلیل کرد؟؟؟
و چ جوری میشه داده های فایل text رو به نرم افزار x pert اضافه کرد؟؟
با تشکر
پاسخ:
ببین هر خروجی که از دستگاه می گیرین و جزو ورودی های برنامه باشه ، قابل تحلیل هست !
همین.

فایل text رو فقط میتونین دستی و بصورت ایجاد فرمتی مثل ASC و .... وارد کنین.
با سلام
یه سوال داشتم. این که تفاوت بین فرمت xrdml و raw چیه؟ یعنی هر کدوم کجاها کاربرد داره؟ من یه تست xrd گرفتم و بهم یه فایل با پسوند xrdml دادن. این فایلو دادم تا برام درصد کانی ها رو بدست بیارن, گفتن که فایلت باید با پسوند raw باشه. ممنون میشم راهنماییم کنین.
با تشکر
پاسخ:
تفاوت فقط در خروجی دستگاه هست و البته ورودی نرم افزار / این را ببینید .
و اینکه فرمت Raw قابلیت تحلیل توسط نرم افزار دارد.

سلام

اگر در دو نمونه متفاوت که هر دو حاوی فاز x هستند آزمایش xrd انجام دهیم ، و پیک های مربوط به این فاز در نمونه اول دارای شدت 400 و در نمونه دوم دارای شدت 1600 باشند، چه برداشتی میتوان از این موضوع داشت؟
پاسخ:
سلام.
با این شرایط، برداشت خاصی نمی شود کرد !
باید به فازهای دیگر این دو نمونه و اختلاف شدت ها، شرایط تست پراش، شدت های دیگر این پیک ها و ... هم توجه کرد.
سلام خسته نباشید
میخوام اندازه کریستالیت ها رو با رابطه شرر حساب کنم
نرم افزار، b obs.، B std.، Peak pos.، b struct. میخواد. اگه میشه بگید که برای هر کدوم ازین فاکتورها چه مقادیری رو بذاریم؟
پاسخ:
سلام. ممنون.
مقالات مختلف مقادیر (نزدیک به هم) رو آورده، سرچ کرده و استفاده کنید.

سلام
اگه کتاب هاناوالت رو دارید ممنون میشم برام ایمیل کنید
پاسخ:
خیر. دسترسی ندارم.
بیشتر روش هاناوالت اسم آشناتری هست تا کتابش ! (حداقل برای من)
اگر باشه هم می بایست خیلی قدیمی باشه، یه چیزی احتمالاً برا 80-70 سال پیش .
با سلام و خسته نباشید
من اخیراَ طیف xrd از یک ماده در دماهای مختلف با نرم افزار xpert high score در دماهای مختلف گرفته ام ولی خیلی نویز دارد چگونه میتوان نویز ها را برطرف نمود و آیا اصولاَ امکان پذیر می باشد؟ و با چه نرم افزاری میتوان این کار را انجام داد؟
با تشکر
پاسخ:
بستگی به میزان نویز داره.
میتونین smooth کنین ولی به نظرم خیلی فرقی نمی کنی.
اگر در شناسایی مشکلی ندارین، تو رسم پراش حذف یا کمترش کنین.
سلام

بسیار ممنون از اینکه با حوصله به سوالات پاسخ میدید.

فایل های با پسوند "XRDML" رو چطوری میشه باز کرد؟
پاسخ:
بـبـیــنـیـد . . .
با سلام و خسته نباشید
ببخشید من فایل پی دی اف PDF2 رو میخوام
میشه راهنماییم کنین
خیلی مهمه
پاسخ:
سلام.
فایل PDF2 برای دانلود، همین پست ارائه شده است.
توجه فرمایید لطفاً .
ا سلام

برای انجام آنالیز کمی اگر دو نمونه تحت آزمایش xrd قرار بگیرند، و در هر دو نمونه یک فاز مشترک وجود داشته باشد، آیا می توان از یکی از قطعات به عنوان نمونه شاهد استفاده کرد و مقدار فاز را در نمونه دیگر محاسبه کرد؟
پاسخ:
اگر درست متوجه شده باشم ؛ اگر فازهای هر دو یکی باشند، میشه کمی مقایسه و درصد گرفت.
این مقاله رو ببینید /


منبع : ceramic.blog.ir

ممنون. فرمول محاسبه مقدار فاز رو بفرمایید. با تشکر
پاسخ:
اصلاً مقاله رو خوندین ؟! بین این کامنت و پاسخ من، فاصله ش خیلی کم بود !!!
درهرصورت، Internal Standard Method رو تو مقاله ببینین .
با سلام

برای انجام آنالیز کمی اگر دو نمونه تحت آزمایش xrd قرار بگیرند، و در هر دو نمونه یک فاز مشترک وجود داشته باشد، آیا می توان از یکی از قطعات به عنوان نمونه شاهد استفاده کرد و مقدار فاز را در نمونه دیگر محاسبه کرد؟
پاسخ:
اگر درست متوجه شده باشم ؛ اگر فازهای هر دو یکی باشند، میشه کمی مقایسه و درصد گرفت.
این مقاله رو ببینید /
با سلام و خسته نباشید


من xrd گرفتم و فایلی که دادن توی ورد با فرمت rtf است.
میخواستم ببینم چطور میشه به فایل و داده های excel تبدیل کرد؟
داده خام رو هر چه قدر ام با xpert مرتب میکنم باز مثل نموداری که از دستگاه دادن نمیشه.

لطفا بنده رو راهنماییتان
پاسخ:
سلام.
پراش نمونه تون رو تو یکی از فرمت های معمول بگیرید و با xpert بررسی کنید.
برای نصب از فرمت تکست استفاده کنید و این توضیح رو هم ببینید.
با سلام
من xrd گرفتم و فایلی که دادن که توی ورد با فرمت rtf میخواستم ببینم چطور میشه به فایل و داده های excel تبدیل کرد؟

داده خام رو هر چه قدر ام با xpert مرتب میکنم باز مثل نموداری که از دستگاه دادن نمیشه.

لطفا بنده رو راهنماییتان
با سلام سه نمونه xrd رو واسه یه کار تحقیقاتی انجام دادم. اما نمی تونم تفسیرشون کنم . لطفا راهنمایی کنید ممنونم
پاسخ:
سلام.
از راهنمایی های داده شده استفاده کنید /
جستجو کنید و کارت ها رو انطباق دهید.
سلام
خسته نباشید:
آموزش نرم افزار xpertرا می خواستم کسی داره؟
پاسخ:
پست هایی در این خصوص آورده شده است. از قسمت help نرم افزار هم می توانید استفاده کنید.
سایت های دیگری هم آموزش های کوتاهی ارائه کرده اند.
با سلام

من روی نمونه ام آزمایش xrd انجام داده ام اما با توجه به اینکه از وجود فاز Ni-Cu مطمئن هستم ، نتایج آنالیز این فاز را نشان نمی دهند . لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
سلام.
دقیق نمیشه گفت ، اگه مایلید بفرستین نگاه کنم .
سلام خسته باشید من آنالیز XRD گرفتم فایل هام با پسوند UDX هستند چطوری بازشون کنم؟ ممنون
پاسخ:
باید فایل RAW یا .... داشته باشید /
سلام امکانش هست که نسخه ی جدیدترشو بذارید؟؟؟سپاس
پاسخ:
سلام.
بله حتماً.
به زودی آپلود می کنم /.
سلام و تشکر از زحمات شما. من یک سوال داشتم. نرم افزار فوق رو دانلود کردم و آزمایشگاه دو فایل با پسوند ASC و RAD رو برام فرستاده . اما هیچکدوم رو نمی تونم با این نرم افزار باز کنم. خطا میده. میشه راهنمایی کنید؟ مرسی
پاسخ:
سلام.
فایل asc قاعدتاً باید باز شه.
میتونید برام بفرستید، چک می کنم /
سلام من تست xrd ک گرفتم دو تا فایل TXT و rAW ب من تحویل دادند ممنون میشم چگونگی نمایش فایل TXT در EXEL را برام ارصال کنید یا لینک آموزشی در اختیارم بذارید با سپاس از سایت خوبتون
پاسخ:
پاســـخ
سلام میشه لطفا بفرمایید که چطور میتونم داده های XRD رو تحلیل کنم مثلا بگم پیکی که در 2تتای فلان ظاهر شده مربوط به چه ماده ای است و مثلا اسمش چیه یعنی 102 یا 003 (همان اعدادی که پیک هارو نام گذاری میکنن)
پاسخ:
هم از طریق کارت شناسایی شده و ابزار خود نرم افزار میشه، هم اینکه در نرم افزارهای ادیت تصویر کپی کنید و ویرایش نمایید /
تفسیر آنایز XRD
سلام دوست عزیز. ببخشید بنظرتون آپدیت جدید فایل PDF2 رو از کجا میتونم پیدا کنم؟

مرسی
پاسخ:
سلام.
برخی از اساتید و دانشجویان در اختیار دارند.
قابل خریداری نیز می باشد/
درود.سپاس از مطالب بسیار مفیدتون.من فایل pdf2 دان میکنم ولی گویا مشکل داره اصلن extract نمیشه باید چه کار کنم ؟
پاسخ:
سلام.
چک شد/ مشکلی نداره. تاریخ : آذر ماه 1394


خیلی ازتون ممنونم..
من موادم رو به ازمایشگاه تحویل دادم و انها در جواب دو فایل به من دادند
پسوند یکی از فایل ها raw هست
میخواستم بدونم میتونم با xpert باز کنم یا نه؟ و اگه میشه چه جوری؟

فایل اون یک هم یه txt بود که گفتند میشه به expel واردش کرد
یه خورده از فایل رو براتون پایین کپی پیست کردم
لطفا اگر بلدید واسه اونم بگید چه کنم
با تشکر از وفتی که میزارید

RAW4.00
[RawHeader]
Date=08/09/2015
EstimatedTotalTime=0
FurtherDQLReading=0
HardwareIndicator=65519
MeasuredTotalTime=0
MeasurementFlag=1
NumberOfMeasuredRanges=1
NumberOfRanges=1
Time=13:39:52

[HardwareConfiguration]
AbsorptionFactor=0
ActivateAbsorber=0
Alpha1=1.5406
Alpha2=1.54439
AlphaAverage=1.54184
AlphaRatio=0.5
Analyzer=0
Anode=Cu
AntiScatteringSlit=1
BeamOpticsFlags=189
Beta=1.39222
BetaRelativeIntensity=0
DeactivateAbsorber=0
DetectorSlit=0.1
DivergenceSlit=1
پاسخ:
فایل RAW برای استفاده در نرم افزار اکسپرت و فایل txt برای رسم و انجام اصلاحات مثلاً در اکسل یا اوریجین یا ... استفاده می شود.
باسلام...
من فایل هایی که دارم پسوندشون RAW هست ولی باز نمیشه!!! این پیغام رو میده:
Unknown or New .RAW file with Header: FI
ممکنه منو راهنمایی کنید که مشکل از کجاست؟

پاسخ:
سلام .
نمیدونم / تا بحال مواجه نشدم.
با سلام خدمت شما
بنده یک فایل XRD دارم میتونین واسم تحلیلش کنین واستون میل کردم لطفا جواب بدین
پاسخ:
سلام .
هم به عنوان سفارش کاری و هم به عنوان کمک یا مشاوره میشه .
فقط متأسفانه من درگیر کارهای شخصی هستم . در هفته آینده نمی تونم خیلی پاسخگو باشم /
سلام با تشکر از سایت خوبتون .می خواستم بدونم با این نرم افزار چطور میتوان دیتای اکسل را استخراج کرد . با تشکر لطفا هر چه سریعتر راهنمایی کنید خیلی ضروری
پاسخ:
از فرمت UXD می توانید استخراج کنید /
خیلی ممنون. بسیار مفید بود.
سلام. مرسی بابت برنامه. ببخشید فایل PDF4 یا آپدیت جدیدتر فایلهای PDF2 رو دارید بزارید؟

اگر امکانش باشه به ایمیل من پاسخ بدید.

مرسی
پاسخ:
فایل PDF4 رو نه متأسفانه.
ورژن جدیدتر برنامه اکسپرت رو ولی از چند وقت پیش دارم ولی استفاده نکردم.
بزودی ....

ایمیلی از شما ندیدم ، احتمالاً مربوط به قبل ترها بوده/
با سلام و خسته نباشید
سوال بنده این هستش که بعد از smooth کردن و همه کارهایی که لازمه روی گراف موردنطر انجام دادن و گزینه آنالیز را زدن آنالیز نمونه توسط نرمافزار انجام میشه خوب سوال اینه که از توی ترکیباتی که آنالیز به ما میده کدوما انتخاب کنیم؟ ممکنه چندتا ترکیب تطابق پیکشون با پیکای نمونه ما یکی باشه ؟ الان باید کدوما انتخاب کرد؟ باید اون ترکیبی که 100% زاویه پراشش با پیک نمونه ما یکی هست را انتخاب کرد؟ اصلا ممکنه نرمافزار 400 ماده را شناسایی کنه تو نمونه ما آیا راهی هست که سریعا پیک های نمونمون را شناسایی کنیم یا باید یکی یکی بشینیم تطبیق بدیم؟ میشه راهنمایی مکنید لطفا؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام و ممنون /
نرم افزار صرفاً دیتاها رو بصورت منظم در اختیار ما قرار میده و به حدی هوشمند نیست که بتونه پراش رو دقیق تحلیل کنه. مشابه آنچه که قبل تر ها با بررسی دستی کارت ها انجام می شد.
یه موضوع اینکه شما می دونید کارتون چی هست و انتظار چه چیزی رو دارید، در اینصورت کارتون به مراتب راحت تر هست.
درغیراینصورت که می بایست بررسی کارت به کارت و با دقت انجام شود.

۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۸ علی فخاریان
با سلام.
اگر امکان دارد راهنمایی بفرمایید فایل ایندکس از کدام لبه و کدام قسمت پس از نصب نرم افزار لود شود.
پاسخ:
سلام.
اگر منظورتون کارت های ICCD هست، فکر کنم خیلی وقت یا حوصله نداشتید پست آموزش نرم افزار رو بخونید !
در هر صورت، ایـــنــجا رو ببینید.
در حقیقت از نمونه ای که به آزمایشگاه برای انجام XRD دادم فایل .rd و txt. رو دارم اما متاسفانه نمیدونم با چه تغییراتی توی فایل تکست میتونم اون پیک مدنظرم رو به noise تبدیل کنم.
پاسخ:
قبلاً تو یکی از کامنت ها پاسخ دادم.
اگر منظور شما این هست که پیکی که همپوشانی با پیک های دیگر را دارید حذف کنید، اصلاً ممکن نیست.

ولی در صورتی که می خواهید پیکی را حذف کنید که ارتباطی با سایر پیک ها ندارد، در اینصورت شناسایی فازی را انجام دهید، ولی با دستکاری فایل تکست، نموداری که در نرم افزارهایی مث اکسل یا اوریجین و .... رسم می شود، بدست می آید که پیک ناخواسته وجود نخواهد داشت !

دقیق تر بگم شما چیزی رو در الگوی پراش حذف نمی کنید، بلکه در رسم، آن را حذف می کنید.
ممنون از پاسختون.
اگر لطف کنید راهنمایی کنید که تغییرات توی فایل تکست به چه صورت امکانپذیره واقعا ممون میشم.
سلام.
در طرح پراش XRD برای ماده ی من، توی نرم افزار x'pertیه سری پیک ها هست که مربوط به ماده ای غیر از ماده ی من هست. چط.ر میتونم این پیک ها رو از نمونه XRD حذف کنم و به یه حالتی مثل noise تبدیل بشه ؟ امکان این کار هست؟
پاسخ:
از این ورژن برنامه اکسپرت، این کار ممکن نیست .
مگر اینکه دستی رو فایل تکست کار کنید و پیک ها رو حذف کنید /
با سلام و احترام فراوان
تشکر می کنم از شما که اطلاعات بسیار مفیدی در سایتتون گذاشتین
یک در خواستی داشتم برای محاسبه اندازه دانه توسط اکسپرت نیاز به نرم افزار peak fit دارم که قبلا براحتی از اینترنت دانلود می شد ولی الان هرچه میگردم نیست
لطف می فرمایید اگر این نرم افزار را دارید به من اطلاع دهید تا روز جمعه احتیاج دارم
متشکرم
پاسخ:
پاسخ داده شد /
با سلام و خدا قوت
ممنون بابت زحماتتون
لینک دانلود دیتا بیس ها کار نمیکنه لطفا بررسی کنید
پاسخ:
سلام.
ممنون / بررسی می شود.

-----------------

هیجدهم اردیبهشت :  بررسی شد. هر چهار لینک سالم هستند.
خیلی ممنون از پاسخگویی و وقتی که قرار دادید
در حقیقت کاربردی که من نیاز دارم به این صورت که من ترکیب جدیدی را سنتز کردم و در کارت ها نیست،برای ارسال مقاله نیاز هست که با نرم افزار ساختارش شناسایی بشه یعنی این که در چه شبکه ای متبلور شده و مشخصات سلول واحد ان چه مقادیری است
با توجه به فایل لاتین PDF که در سایت قرار دادید مربوط به نسخه Xpert HighScore Plus v3.0 در صفحه 9 گفته شده که این کار انجام می شود بخش (crystallography ) ولی نرم افزاری که برای دانلود قرار دادید این نیست و این کارایی را ندارد
امکان این که نسخه معرفی شده در PDF را برای دانلود قرار بدید هست؟
پاسخ:
درواقع شما کارتی رو میخواهید که یا به کارت دسترسی ندارید یا کارت ثبت نشده است.
یه راهش اینه که با مقالات مشابه مقایسه و نتیجه گیری کرد. راه دیگرش اینه که با نویسندگان مقالات و کارهایی که کارتی شما دنبالش هستید، مکاتبه کنید، معمولاً پاسخ مناسبی می دهند.

ورژنی که برای دانلود ارائه شده، ورژن نخست این نرم افزار است که این هم (شاید) برای اولین بار برای دانلود رایگان ارائه شده است.
خودم به شخصه از ورژن v2.0 نرم افزار اکسپرت استفاده می کنم که بسیاری دیگر از دوستان هم دسترسی دارند.
در مورد ورژن سوم نرم افزار اطلاعی ندارم.
با این وجود مطمئناً دوستانی (به خصوص برخی از اساتید) که قانونی نرم افزار رو خریداری کرده اند، دسترسی به آخرین ورژن نیز دارند. با این وجود اگر خیلی علاقه مند هستید، باید جستجو کنید که چه کسی دسترسی دارد و بتوانید کمک بگیرید.
موفق باشید/
با سلام
من دانشجوی شیمی هستم ،میخواستم بدونم امکان تعیین ابعاد سل واحد (a,b,c) و زوایا با این نرم افزار هست؟
اگرنیست با نرم افزاری که این کار را انجام بده اشنایی دارید که معرفی کنید،ممنون می شم راهنمایی کنید
پاسخ:
متوجه نشدم.
احتمالاً منظورتون ابعاد سلول واحد فازهای شناسایی شده است. بدین معنی که با این نرم افزار میشه فازها رو شناسایی و تطبیق کرد.
h,k,l هر پیک سلول مشخص می شود. ضمن اینکه در هر کارت ICCD ابعاد سلول واحد آمده است، درواقع با شناسایی و تطبیق فازها، میشه پیداش کرد.
ممنون از راهنمایی و همچنین پاسخگوییتون.
سلام . به خاطر معرفی و آموزش نرم افزار خیلی ممنون
نمونه ی من از چند فاز تشکیل شده که نرم افزار فقط یکی از فاز ها را شناسایی میکنه، چه طور می تونم پیک های مربوط به اون فاز را از روی پیک های نمونه ام حذف کنم و روی پیک های باقیمانده ی نمونه ام جستجو کنم؟ اصلا امکان این کار هست؟
پاسخ:
حذف پیک های یک ماده شناسایی شده، ارتباطی یا فایده ای برای شناسایی بقیه پیک ها ندارد.
مگر اینکه پیک ها همپوشانی داشته باشند، مثلاً پیک اول یک ماده با پیک چندم ماده دیگر یکی باشد یا نزدیک باشد.
درهرصورت، برای اینکه نرم افزار از یک ماده شناسایی شده صرفنظر کند، به راحنی می تونید ماده شناسایی شده را از لیستی که ستون سمت راست نرم افزار است، حذف کنید.
ولی اگر منظورتان حذف از الگوی پراش باشد، ممکن نیست. تنها راهی که هست می تونید دستی حذف کنید و اون قسمت رو بدون پیک دربیارید، در اینصورت پیک های دیگر اون زاویه خاص هم از بین می روند.
سلام وقت بخیر و تشکر از کمکی که به جامعه علمی کشور می کنید - من یک فایل دارم که از دستگاه XRD گرفته شده با پسوند raw اما نمی تونم بازش کنم آیا امکان ارسال آن برای شما دارم؟ آیا امکان کمک به من را دارید؟
ضمنا من برنامه را از لینک دو دانلود کردم نمی دونم چرا باز نمیشه و اصولا راهنمای نصبش چطوری است؟چون بنظرم نصب نشده
پاسخ:
سلام.
یه جایی آپلود کنید، پیام خصوصی یا عمومی در کامنت ها بزارید. بررسی و اگه بتونم کمک می کنم.
آموزش نصب و استفاده از نرم افزار آنالیز پراش پرتو ایکس XRD + دانلود فیلم آموزشی 
با سلام و خسته نباشید
اگه ممکنه یه کم در مورد کاربرد این نرم افزار بیشتر توضیح بدین ممنون میشم.
من دنبال یه نرم افزار هستم که بتونه از روی الگوی XRD شکل ساختار رو بده ( یعنی کاری که دستگاه X-Ray انجام میده و ساختار رو حل میکنه، اون نرم افزار این کارو با استفاده از الگوی XRD انجام میده). شما نرم افزاری رو در این رابطه میشناسین؟
خیلی ممنون
پاسخ:
شکل ساختار چی ؟ فازها ؟
برنامه Analytical X-ray Company

برا من not found میزنه
پاسخ:
ممنون / ویرایش شد.

سلام نتایج xrd من با دو پسوند .Rad و .Asc هست
با چه برنامه ای میتونم این فایلا رو باز کن ؟
پاسخ:
این تصویر فرمت های برنامه رو نشون میده /
سلام . من برنامه رو نصب کردم . موقعی که fili. open رو می زنم تا داده اولیه رو باز کنه. فقط فایل DAT رو نشون میده ولی همون رو هم اجرا نمی کنه و باز نمیشه. لطفا کمک کنید . واجبه
پاسخ:
یا فایل مشکل داره ، یا نصب برنامه.
تنها کمکی که میتونم بکنم اینه که فایل رو بدین چک کنم /
برنامه مشکلی نداره.
۰۷ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۱۴ داوود محمودی
با سلام فایل ترم افزار رو دانلود کردم اما وقتی اکسترکت میکنم فایل زیپ مربوطه رو فایل setup وجود نداره؟
پاسخ:
دو فایل برای دانلود هست.
اولی خود برنامه هست ، دومی سورس پی دی اف ها .
اولی یا high score_ceramic.blog رو اگر اکسترکت کنین ، فایل نصب ش رو هم می بینید :
مث اینجا
۰۳ دی ۹۳ ، ۰۶:۴۷ نانوشیمی
با سلام و تشکر فراوان بابت اطلاعات مفیدتون
میشه بفرمایید سایز ذرات رد چطور میتونیم محاسبه کنیم. قرار بود این پست رو بذارید. ممنون میشم راهنماییم کنید.
پاسخ:
سلام .
درست می فرمایید.
یه کم سرم شلوغ شده که چشم حتماً . مطالبش رو آماده کردم. فقط باید ویرایش کنم.


سلام
در هنگام نصب برنامه error میده ممنون میشم کمکم کنید
پاسخ:
سلام.
چه اروری دقیقاً ؟!
برای همه دوستان عرض کنم که :

لینک دانلود چک شد و برنامه در سیستم دیگری نصب و اجرا شد /
مشکلی هم نداشت / ۱۴ آذر ۹۳
با سلام و خسته نباشید

هنگام شناسایی فایل PDF 2 اروری مبنا بر Access file denied میدهد. آدرس را طبق دستورالعمل فایل آموزشی وارد میکنم . اما این ارور را مکررا میدهد
لطفا راهنمایی کنید

با سپاس فراوان
پاسخ:
اگر مشکلی مربوط به سیستم و ادمینیستوری ش نداشته باشید، تنها امکان برای چنین پیغامی عدم شناسایی فرمت توسط سیستم عامل است.
در یک سیستم دیگر امتحان کنید، اگر دوباره اتفاق افتاد، بفرمایید چک کنم.
سلام میشه فایل نتایج xrd رو انتقال داد به excel ؟ اگه میشه چطوری؟
پاسخ:
برای نمایش الگوی پراش معمولاً از نرم افزارهای رسم نمودار مثل اکسل، اوریجین و ... استفاده می کنند.
این پاسخ به کامنت، کمکتون می کنه >>> پاسخ
سلام ... می خواستم بدونم چطوری با این نرم افزار میشه سایز ذرات را محاسبه کرد؟
با تشکر
پاسخ:
به دنبال این هستم که پستی در این مورد بزارم .
اول اینکه به تفاوت بین اندازه دانه و اندازه کریستالین دقت کنید.
دوم اینکه :
tools<scherrer calculator
این همون قسمتی هست که خیلی از دوستان به اشتباه برای محاسبه اندازه دانه استفاده می کنند.
در قسمت help خود نرم افزار هم گفته که :
In X'Pert HighScore the SCHERRER calculator determines crystallite size or lattice strain by comparing the profile width of a standard profile with a sample profile according to the SCHERRER formula or according to the tangent formula. It can also be used to plan your experiments to measure crystallite size or lattice strain

پست جدیدم در این مورد خواهد بود.

سلام ممنون از همه راهنمایی هاتون، همه مراحل نصب را درست پیش رفتم اما هنگام وارد کردن داده ها با فرمت های پی دی اف و یا وورد خطای file not format supported مواجه میشویم. راهنمایی کنید ممنون میشم
پاسخ:
سلام و ممنون .
پی دی اف جزو فرمت های ورودی نیست. از اپراتور دستگاه فرمت راو یا ... بخواهید.
روش نلسون-ریلی چیه؟؟
سلام
با این نرم افزار چطور میشه پارامتر شبکه رو بدست آورد
آنالیز من پیکهاش خیلی بد شده.یدفعه یکجا خیلی بالا رفته.واسه اینکه تو مقاله بذارمش باید چیکار کنم 5 تا نمونم رو
پاسخ:
در هر کارت شناسایی شده اطلاعات شبکه آمده است.
برای آنالیز خودتون هم بصورت دستی می توانید از روش نلسون - ریلی استفاده کنید.

یه راهش اینه که دستی تغییر بدین. اگر همه آنالیزها مث هم بالا رفتن؛ موردی نداره . چون صرف قیاس مهم هست.


با سلام
ابتدا با تشکر از لطف شما.
بنده نرم افزار را دانلود و نصب نمودم اما متاسفانه در خواندن داده ورودی error می دهد.
license iinformation for TChart3D is invalid
sender: mniOpen
در صورت امکان کمک کنیک
با تشکر
پاسخ:
سلام.
به این مورد تا بحال برنخوردم .
در یک سیستم دیگه امتحان کنید، اگه باز پیش اومد، بفرمایین چک کنم .
با سلام و احترام
آیا در این نرم افزار امکان شناسایی از طریق وارد کردن فاصله صفحات امکان دارد یا خیر؟
به عبارتی، بدون اینکه هیچ الگویی در نرم افزار بارگذاری شود خود نرم افزار، در جایی کارتها را داشته باشد که به روش سنتی بتوان از آن استفاده کرد؟
پاسخ:
سلام.
خیر. یا حداقل من آشنایی ندارم .
با سلام
با تشکر از مطالبی که گذاشتیذ
من میخوام اندازه دانه و کرنش را با نرم افزار حساب کنم اما در قسمت مربوطه مقدار B را می خواهد از کجا این مقادیر را پیدا کنم
پاسخ:
از مقالات بردارین یا پیوست های کتاب ها
سلام
با تشکر از مطالبی که گذاشتید
من با این روش که گفتید نمی تونم فایل DAT رو به RAW تبدیل کنم.
یعنی برنامه درست فایل DAT رو باز نمی کنه که بخواد بصورت دیگه ذخیره اش کنه
میشه لطفا منو راهنمایی کنید؟
پاسخ:
فرمت DAT یک فرمت ثابت نیست ! یعنی هر DATی قابل استفاده نیست.
خروجی دستگاه باید رو این فرمت save شده باشه.
باسلام...
من فایل هایی که دارم پسوندشون RAW هست ولی باز نمیشه!!! این پیغام رو میده:
Unknown or New .RAW file with Header: FI
ممکنه منو راهنمایی کنید که مشکل از کجاست؟ یا اینکه چطور میتونم فرمت فایل را مثلا به SD تغییر بدم؟
ممنون...
پاسخ:
سلام.
اکثر خروجی های دستگاه ها بصورت RAW هست .
الان هم چک کردم، مشکلی نبود.
یکی از فایل هاتون رو برام بفرستین ببینم .
میتونید با این نرم افزار باز کنید (اگه باز کنه ! ) و save as کنید به سایر فرمت ها.
درغیراینصورت همون اپراتور دستگاه با نرم افزار خود دستگاه میتونه کمک کنه.
سلام
من قبلا این برنامه رو نصب و استفاده کردم
اما الان نمی تونم نصبش کنم
میشه مراحل نصب رو بهم بگین
ممنون میشم
ممنون
اجرتون با امام حسین!!
صفحه مورد نظر پیدا نشد

توجه کنید که فایل یا صفحه‌ای که درخواست کرده‌اید یافت نشد.
• اگر نشانی (URL) صفحه را خودتان تایپ کرده‌اید، از صحت تایپ آن مطمئن شوید.
• اگر با کلیک روی یک پیوند به اینجا آمده‌اید، ممکن است پیوند اشتباه باشد.
• از دکمه بازگشت نرم‌افزار مرورگر خود برای انتخاب پیوند دیگری درصفحه پیشین استفاده کنید، یا آنچه را که می‌خواهید جستجو کنید.



این پیغامیه که وقتی من می خوام دانلود کنم نهایتا بهم میگه!!
پاسخ:
لینک ها مشکلی ندارند، با این وجود، سعی می کنم در دو روز آینده در آپلودسنتر دیگری آپ کنم .

با سلام
متاسفانه من قادر به دانلود این برنامه نیستم
اگر امکانش هست راهنماییم کنید تا بتونم از این برنامه استفاده کنم.
ممنون
پاسخ:
سلام.
برنامه و لینک دانلود مشکلی ندارند. چک کردم.
سرعت اینترنت یا مسایل این چنینی شاید مطرح باشند.
با سلام
ممنون از مطالبی که گذاشتید. 1 سوال داشتم:
میشه لطفا نرم افزاری معرفی کنید تا بتونیم فایل با فرمت DAT را به فرمت RAW تبدیل کنیم و بتونیم با این نرم افزار باز کنیم

پاسخ:
به این سوال چندباری پاسخ دادم .
این تصویر رو ببنید.
نرم افزار xpert میتونه فرمت DAT رو باز کنه ! پس از باز کردن، سیو کنید در هر فرمت دیگه مث RAW .
سلام
عالی بود هم نرم افزار هم راهنمایی هاتون
متشکر
سلاک
"علاوه بر آن، محققان و دانشجویان زمان استفاده عملی متوجه خواهند شد که برخی از فازهای شناسایی شده در مقالات بروزتر، در ایندکس این برنامه موجود نیست. دلیل اصلی آن، بروز شدن کارت های ICCD می باشد که برنامه قادر به اضافه کردن نیست. برای دسترسی به این فازهای شناسایی شده، بصورت دستی اقدام کنید."
چطور میشه این کار رو انجام داد؟
من یک االگوی پراش چند فازی دارم ولی یکی از فازها جزو دیتابیس نیست،می خوام به صورت دستی اضافه اش کنم ولی نمی دونم چطور؟
منتظر پاسختون هستم،اگر سریعتر جواب بدین خیلی علی میشه،لطفا به ایمیلم بفرستید.
با تشکر
پاسخ:
سلام.
برای بروز کردن دیتابیس کارت ها، نرم افزار یا باید بصورت قانونی خریداری شده و نصب بشه تا بتونین با مراجعه به سایت سازنده، بروز کنید . یا اینکه به طریقی دیتابیس جدید رو (مثلاً 2012 ) داشته باشین و خودتون وارد کنید.
معمولاً هیچ کدوم از این دو حالت برای کشور ما و دانشجویان و محققان ممکن نیست.
برای شما دو پیشنهاد کلی می تونم بدم .
یک ) از خود اپراتورهای دستگاه بخواین براتون سرچ و فازیابی کنند. سیستمی که نرم افزار روی اون نصب شده ، از طرف شرکت سازنده دستگاه ساپورت میشه. مثل زیمنس که نرم افزاری جدا از برنامه xpert هست و البته دقیق ترم هست و بسته به علاقه و پشتکار ! اپراتور بروز هم میشه.
دو ) کاری که اکثر افراد انجام میدن، اینه که میرن مقالات جدیدی که روی همون فازها انجام شده پیدا می کنند و از روی گزارش دیتاهای اون و الگوهای پراشی که داده، d و زاویه و فاز موجود رو پیدا می کنن و دستی شناسایی می کنن. این روش معمول در کارهای جدید و البته چندفازی هست.
با عرض سلام
فایل PDF2 را دانلود کردم و تمام مراحل بالا را انجام می دهم اما موقع نصب PDF2 با پیغام
The ICCD files coudent be found in the folder مواجه می شوم در حالی که آدرس PDF2 را صحیح وارد می کنم.
خواهشمندم مرا یاری کنید. چگونه می توانم PDF2 را بر روی expert نصب کنم؟


پاسخ:
سلام.
ببینید که حتماً PDF2 رو انتخاب کرده باشین ، نه PDF4 .
و اینکه اصلاً ببینید فولدر کامل و درست دانلود شده یا نه .
من دوباره چک کردم ، لینک PDF2 مشکلی نداره.

در مورد مشکل تست تون، دقیق متوجه نشدم (فینگلیش ننویسید لطفاً !) ، میخواید فایلش رو برام آپلود کنید به همراه توضیح ماده اولیه و نوع پروسس ،بررسی کنم .
با سلام
هنگام شناسایی فایل PDF 2 اروری مبنا بر Access file denied میدهد. آدرس را طبق دستورالعمل فایل آموزشی وارد میکنم . اما این ارور را مکررا میدهد
لطفا راهنمایی کنید 
پاسخ:
سلام و شرمنده !
تا آخر ماه امکان دانلود نیست.
شرکت بیان که آپلود سنتر بودن، به دلیل استفاده بیش از حد از پهنای باند، فعلاً بلوکه کرده .
از اول آبان انشالله.
ممنون .
با سلام
برای نتایج پراش با فرمت asc هم می توان از این نرم افزار استفاده کرد؟
با تشکر فراوان
پاسخ:
سلام .
فرمت General ASCll scan یا همون ASC هم قابل دریافت یا آنالیز است.
با سلام
من فایل آپلود شده را با داده های خودم مرتب کردم، تغییری بر خطوط اولیه (کد برنامه باید بدهم)؟ چون همچنان قادر به باز کردن فایل نیست.
در ضمن ابتدا فایل را در اکسل باز میکنم بعد اعداد را در فایل آپلود شده وارد کردم
با تشکر
پاسخ:
سلام.
کدوم فایل ؟!!
UXD  ؟! شما کانت پیک رو تو زاویه ها دستی تغییر دادین دیگه ؟!
اینجوری میشه .
بسیار متشکرم.
با سلام . بسیار ممنونم که این نرم افزار رو معرفی کرده و نحوه نصب و آنالیز داده ها رو در اختیار دیگران قرار دادید. خواهشی داشتم امکانش هست که یک فایل XRD با فرمت RAW رو نیز آپلود کنید. من حدود 4 سال پیش پیکهای 3 نمونه رو تهیه کرده ام که فرمت اونها به صورت txt است و داده های count و position را دارد اما فکر نمیکنم که اپراتور بعد از 4 سال هنوز فایلهای من را نگه داشته باشد تا دوباره بتوانم با فرمت RAW آنها را تهیه کنم. اگر شما بتوانید یک فایل نمونه با این پسوند آپلود کنید شاید بتوانم بر اساس آن فایل خودم رو مرتب کرده و فرمتش را تغییر دهم. سپاسگذارم
پاسخ:
سلام و ممنون .
یه نمونه الگوی پراش برای نمونه دیرگدازی با فرمت raw و UXD اینجا آپلود کردم .
سلام وخسته نباشید
فایل هایی که از اپراتورxrdگرفته ام با فرمت RD/DAT/PDF/xlsهستند و با کمک این نرم افزار نمی تونم اینارو باز کنم
چه راهی وجود داره؟کلافه شدم!!
ممنون
پاسخ:
سلام.
بعضی از آزمایشگاه ها طیق روش معمولشون این دیتاها رو میدن، از اپراتور میتونین بخواین خروجی دستگاه رو فایل raw بهتون بده .
یه برنامه ای هست برای تبدیل این فرمت ها، باید بپرسم تا دقیقش رو بگم.

سلام

میشه بگید چه جوری از فایلpdf2 باید استفاده کنیم؟یعنی بارگذاریش چه جوریه؟
پاسخ:
در پست بعدی کاملاً توضیح داده شده و خیلی هم ساده هست .
به ایـــنــجــا  مراجعه کنید.
با سلام
با توجه به اینکه فایلهای ایکس آر دی داده شده با پسوند: DI, RD, UDf هستند، می توانم از این نرم افزار برای تعیین الگوی پراش اشعه ایکس استفاده کنم؟
پاسخ:
این فرمت ها رو هم میشه با این برنامه باز کرد یا تبدیل به یه فرمت دیگه کرد. مشکلی نداره.
با سلام
از دو نمونه آلفا و گاما Fe2O3 ایکس آر دی گرفتم. 5 فایل با پسوند DI, RD, UDF به من دادن. میخواستم بدونم میشه با استفاده از نرم افزار الگوی پراش اشعه ایکس رو رسم کرد. من نیاز به تعیین سایز نانو ذرات با استفاده از معادله شرر هم دارم. این نرم افزار میتونه کمک کنه.
پاسخ:
امکانش هست که بتونین اندازه کریستالین رو با استفاده از این برنامه بدست بیارید.
دقت به نسبت پایین تری داره و بیشتر برای حالت های مقایسه ای مطلوب هست.
۰۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۲۲ اقبال زاده
با عرض سلام
فایل PDF2 را دانلود کردم اما هیچ کدوم از فایل های داخلش برای کامپیوتر آشنا نیست و یک برگ سفید رو فقط نشون میده چه نرم افزاری رو باید دانلود کنم تا بتونه فایل ها رو بخونه و اجرا کنه؟؟؟
پاسخ:
ببینید ، دو تا فایل داریم ، فایل high score برای نصب برنامه هست و فایل pdf2 دیتابیس اطلاعات مربوط به کارت های ICCD که باید بارگذاری شه .
یعنی نیازی به اجرای مستقیم نداره ، فقط باید آپلود بشه تو برنامه .
شما مطلب بعدی رو ببنید که آموزش نصب هم داده شده .
۰۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۱۹ اقبال زاده
سلام وقت بخیر
نرم افزار رو دانلود کردم اجرا هم شد اما فایلی رو که از تصویر xrd ماده گرفتم و با فرمت
Microsoft Office Document Imaging File (.mdi) هست رو اجرا نمیکنه
چیکار باید بکنم؟؟؟
پاسخ:
نتیجه پراشی که بهتون دادن از فرمت mdi هست ؟!
دو تا فرمت کلی که میدن UXD هست که برای باز شدن بصورت تکست هست و میشه با اون پراش رو رسم و تغییرات دیگه رو داد. فرمت بعدی raw هست که نرم افزار اون رو باز می کنه و اجرا و آنالیز می کنه .

با عرض سلام
فایل PDF2 را دانلود کردم و تمام مراحل بالا را انجام می دهم اما موقع نصب PDF2 با پیغام
The ICCD files coudent be found in the folder مواجه می شوم در حالی که آدرس PDF2 را صحیح وارد می کنم.
خواهشمندم مرا یاری کنید. چگونه می توانم PDF2 را بر روی expert نصب کنم؟
پاسخ:
سلام.
فایل رو دوباره تست کردم ، مشکلی وجود نداشت.
مطمئن بشین که از browse فایل pdf2 رو درست انتخاب می کنید.
این تصویر هم فایل pdf2 رو بعد از دانلود کردن و باز کردن فرمت rar نشون میده ، چک کنید که کامل هست.
درغیر اینصورت اطلاع بدین، دوباره همه مراحل رو چک می کنم .

ممنون خیلی عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">