وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

وب نوشته های یک سرامیست
وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

با توجه به درخواست های مکرر دوستان، به مرور برای همه لینک ها، لینک دانلود کمکی ارائه می شود.
درصورت وجود مشکل در لینک دانلود هریک از فایل، در نظرات اعلام کنید تا بررسی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برخی از پست های قدیمی، نیاز به بروزرسانی دارند. به تاریخ ارسال پست دقت نمایید /


لطفاً در نظرات خصوصی، درخواست ارسال کتاب یا پاسخ تفصیلی به موضوعی خاص را مطرح نکنید.
تأکید می کنم : امکان پاسخ گویی مستقیم در نظرات خصوصی نیست.
باید از ای میل استفاده کرد که بعید میدونم وقت و حوصله کنم و فقط در موارد خاص جوابگو خواهم بود. تا اونجایی که بتونم در خود مطالب وبلاگ و پاسخ به نظرات در خدمتتون هستم .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این وبلاگ کاملاً شخصی است. در نقل مطالب علمی، فیلم ها و اسلایدها، به منبع اصلی مطلب اشاره شده است و به حقوق مؤلف یا مترجم احترام گذاشته می شود.
سایر مطالب، برای اولین بار ارائه می شود و انتظار می رود در نقل یا استفاده مستقیم، به منبع اصلی ارجاع داده شود.

____________________________________

تماس مستقیم :
ceramic.blog@gmail.com
____________________________________

به دلیل مشکلات کاری و شخصی، وبلاگ دیرتر بروز می شود. با این وجود قسمت نظرات و ایمیل بررسی و پاسخ داده می شود.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آخرین نظرات

پـیـوندهای روزانـه

دی بورید زیرکونیوم ، ZrB2 / (اختصاصی)

جمعه, ۲۲ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۲۰ ب.ظ

 

دی بورید زیرکونیوم یا ZrB2 از جمله سرامیک های مهندسی دیرگدازی است که طی سالهای اخیر، پژوهش ها و فعالیت های زیادی در این خصوص انجام شده است. دمای ذوب بسیار بالای آن (بالاتر از 3200 درجه سانتی گراد) نشان از خاصیت دیرگدازی آن دارد . در کنار آن این ماده دارای دانسیته بالایی در تقابل با اکثر سرامیک ها (به خصوص اکسیدی ها) است .

سختی بالای آن در حدود 3313 گیگاپاسکال ، هدایت حرارتی مناسب آن و مقاومت حرارتی فوق العاده آن که به دلیل پیوند کووالانت آن ممکن شده است، مجموعه خواص فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی منحصر بفردی را موجب شده است. خواصی چون پایداری شیمیایی خوب در برابر اسیدها، هدایت حرارتی بالا، هدایت الکتریکی بالا و سختی بالا سبب شده اند که به عنوان یک کاندیدای بالقوه و بالفعل در صنایع هوافضا (اتاقک احتراق موشک، پیشرانه‏ ی موشک یا پرتابه و ... ) و کاربردهای سایشی، ابزار برش و توربین ها، بوته های ذوب و نگهداری مذاب فلزات،نازل های اسپری های دما بالا و افزودنی در سیستم های کامپوزیتی جهت بهبود خواص مکانیکی و حرارتی مطرح شود.

مقالات و تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده که یک جستجوی ساده اینترنتی امکان دسترسی به دهها مطلب را فراهم می کند . روش های سنتز مختلفی برای سنتز دی بورید زیرکونیوم مطرح هستند. جذابیت های بالایی در روش سنتز این ماده وجود دارد. نکته ی قابل توجه این است که در کنار قیمت و هزینه بالای این نوع سرامیک، میتوان از مواد اولیه ارزان قیمتی برای سنتز استفاده کرد.

روش های درجا حاصل از واکنش مواد پایه زیرکونیوم و بور، احیای متالوترمیک ZrB2 و B2O3 به وسیله‏ ی منیزیم یا بور، الکترولیز نمک های شامل بور و زیرکونیوم، سنتز مکانیکی - شیمیایی، آلیاژ سازی مکانیکی، سنتز خود احتراقی دما بالا (SHS)، روش های حرارت دهی مایکروویو و ... از روش‏های اصلی سنتز ZrB2 هستند. به عنوان نمونه از روش احیای بوروترمال هم میتوان نام برد که در این مقاله بررسی شده است.

 

ساختار دی بورید زیرکونیوم / تصویر میکروسکوپی سنتز به روش بوروترمال

 

در ایران نیز کارهای پژوهشی بسیاری در این مورد انجام شده است. بیشتر این تحقیقات بر استفاده از دی بورید زیرکونیوم به عنوان افزودنی در کامپوزیت ها منحصر شده اند.

با این وجود پایان نامه ها و مقالات مختلفی در مورد سنتز و خواص پودر دی بورید زیرکونیوم نیز وجود دارند.

سنتز دی بورید زیرکونیوم به روش مکانوشیمیایی و ... عنوان مقاله ای است که توسط آقای بهزاد امینی کیا در اولین همایش ملی نانومواد شاهرود ارائه شده بود. این مقاله را می توانید از طریق وبسایت سیویلیکا و یا اینجا دریافت کنید

خواص کلی این ماده رو میتونین از صفحه ویکی پدیای انگلیسی مطالعه کنید. (ویکی پدیا مرجع دقیقی محسوب نمی شود و در استفاده های علمی مرسوم نیست. به منابع ویکی پدیا هم دقت کنید)

نظرات  (۴)

سلام برای ساخت نانوکامپوزیت به صورتی که ماده زمینه ش دیبوراید زیرکونیوم باشه ، چه تقویت کننده ای رو پیشنهاد میکنید ؟ با تشکر
پاسخ:
بستگی به خواص موردنظرتون و البته اختلاف بین ضرایب انبساط حرارتی و ... زمینه و تقویت کننده و کلی مسایل دیگر دارد.
ممکنه این مقاله رو برام ارسال بفرمایین.نمیشه دانلودش کرد.ممنونم
پاسخ:
مشکل دانلود وجود ندارد/ چک شد.
سلام
توضیح: رشته مهندسی مواد دردانشگاه شهید رجایی در دانشکده مکانیک ارائه می گردد.
پاسخ:
ممنون بابت توضیح تون .
ممنون، جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">